Hopp til innholdet
Jente som ser på mobilen

Vi trenger oppdatert ID

For å unngå svindel og kriminalitet må vi ha oppdatert legitimasjon fra kundene våre. Å legitimere deg digitalt tar kun 5-8 minutter.

Dette trenger du for å legitimere deg digitalt:

  • Pass eller nasjonalt ID-kort
  • BankID-appen

Legitimasjonen innhentet fra ID-sjekk kan ikke brukes til å utstede BankID, da må du møte opp hos oss med gyldig ID-dokument for utstedelse av BankID.   

Slik kommer du i gang:

  1. Last ned BankID-appen og finn frem pass eller nasjonalt ID-kort.

    BankID-appen må lastes ned på telefonen din fra Google Play eller App Store før du kan starte ID-sjekken. Du trenger ikke aktivere appen før du tar den i bruk. Du kan kun benytte pass eller nasjonalt ID-kort til legitimeringen. NB: husk å sjekke at pass eller ID-kort er gyldig før du begynner, samt at telefonen din støttes (iPhone må være iOS 13 eller nyere, Android må være 7.0 eller nyere).

  2. Start ID-sjekken og velg legitimasjon

    Du må være logget inn i mobilbanken for å kunne starte ID-sjekken. Du finner ID-sjekken under Profil og innstillinger, Kontaktinfo og ID, og Start ID-sjekk. Når du starter ID-sjekken vil du bli tatt med over til BankID-appen der selve legitimeringen foregår.

  3. Bruk mobilen til å ta bilde og skanne legitimasjonen din

    For å kunne skanne bilde av deg selv må du ha en smart-telefon (iPhone må være iOS 13 eller nyere, Android må være 7.0 eller nyere). Du skal ta bilde av deg selv, av bildedelen i passet ditt, samt skanne passet sin chip (ved å legge mobiltelefonen oppå passet). Hvordan dette gjøres ser du i videoen under.

Spørsmål og svar om legitimering 

Vi må sørge for at vi til enhver tid har oppdatert informasjon om kundene våre i henhold til hvitvaskingslovgivingen. Dette gjelder for alle banker i Norge. Vi er derfor pålagt å innhente kopi av gyldig identifikasjon der dette er nødvendig. 
Det enkleste er å legitimere deg elektronisk. Du går inn i mobilbanken og finner "Kontaktinfo og ID" under "Profil og instillinger". Her trykker du på "Start ID-sjekk".

ID-sjekk med mobilbank
Du må sørge for å ha lastet ned BankID-appen og ha pass, Nasjonalt ID-kort eller ID-kort fra EU/EØS-land tilgjengelig før du starter. I mobilbanken klikker du på "Kom i gang" og så blir du automatisk tatt med til BankID-appen etter at du har gitt ditt samtykke. Så er det bare å følge instruksjonene derfra.  

Har du ikke smarttelefon, mobilbank eller ønsker du ikke å laste ned BankID-appen, kan du legitimere deg fysisk hos banken. Ta kontakt med oss for å avtale tid.

Når du skal legitimere deg elektronisk er det kun pass eller Nasjonalt ID-kort som kan brukes. Du kan ikke bruke førerkort eller bankkort med bilde til dette.

Har passet ditt utløpt, eller har du ikke pass eller ID-kort, må du møte opp fysisk i banken. Merk at legitimasjonen ikke må ha gått ut på dato, samt at du ikke kan bruke nødpass som legitimasjon.

Vi behandler alle opplysninger vi innhenter for å ivareta kravene om identifisering av kunder i henhold til lovkrav. En fil med informasjon hentet ut av passet ditt, samt bildet som du tar med appen, arkiveres derfor hos oss. Sletting av personopplysninger vil også skje i henhold til disse lovkravene. Dersom du har spørsmål eller kommentarer til våre personvernrutiner og vårt personvernombud, finner du veiledning til hvordan du kan henvende deg i «personvernerklæringen».
Vi må sørge for at vi til enhver tid har oppdatert informasjon om kundene våre i henhold til hvitvaskingslovgivingen. Dette gjelder for alle banker i Norge. Vi er derfor pålagt å innhente kopi av gyldig identifikasjon der dette er nødvendig. 

Ønsker du ikke å legitimere deg på nytt, kan vi være forpliktet til å avvikle kundeforholdet.