Utdatert nettleser
Denne nettsiden vil gi redusert funksjonalitet i denne nettleseren. Vi støtter de fleste nettlesere med de nyeste versjonene som Chrome, Firefox, Safari og Edge.
Hvorfor trengs en oppdatert nettleser?
Finn det ut her og last ned nyeste versjon
Vi er her for deg – og du får tak i oss på mange måter.
Har du et spørsmål som er sensitivt for eksempel angående lån eller personopplysninger, anbefaler vi at du bruker meldingstjenesten i nettbanken eller mobilbanken. Dette er enkelt og trygt og du har også mulighet til laste opp vedlegg.
I nettbanken: Logg inn i nettbank - Min profil oppe til høyre- Meldinger
I mobilbanken/appen: Trykk på silhuetten av en person oppe til venstre - Meldinger
Har du andre spørsmål, som ikke er sensitive, send gjerne en en e-post til post@jaerensparebank.no
en melding i innboksen vår på facebook
eller ring oss på 915 03290.
Søk opp Jæren Sparebank i din App-butikk og last ned. Mobilbanken finnes for iPhone, Androide og Windows-phone. Vi gjør oppmerksom på at det finnes en app for privat og en for bedrift. Pass på at du laster ned rett App.
MERK: Før du kan ta i bruk mobilbank må du sørge for å ha en aktivert BankID. Dersom du ikke hadde BankID fra før må du aktivere denne i nettbanken.
1. Velg "Aktiver" i første skjermbilde:
2. Aktiver mobilbanken ved hjelp av BankID på brikke eller BankID på mobil.
3. Velg så avtalen med ditt navn og klikk "Legg til" (Se bilde). Du kan aktivere andre avtaler senere:
4. Velg en firesifret PIN-kode:
5. Signer avtalen med BankID / BankID på mobil. Du kan nå logge inn i mobilbanken med BankID på mobil eller selvvalgt firesifret PIN.
MERK: Dersom du har laget PIN-kode tidligere - kan du velge "Logg inn" og bruke denne koden. Du trenger altså ikke aktivere denne på nytt. Dette gjelder også dersom du har fått deg ny mobiltelefon og laster ned app på nytt.
Har du ikke BankID må du kontakte oss for å få tilsendt PIN-kode for innlogging. Vi vil da sende deg en engangs pin-kode pr post eller via SMS som er gyldig i 10 minutter. Denne koden bruker du under «Logg inn» når du åpner mobilbanken. Du vil deretter få beskjed om å lage deg personlig PIN-kode som skal benyttes ved senere innlogginger.
Alle med konto, eget mobilnummer og smarttelefon kan få tilgang til mobilbank. Er du under 18 år og ikke har brikke kan du eller vergene dine kontakte oss for å komme i gang.
Slik betaler du en regning i mobilbanken
1. Velg "Betaling" i hovedmeny.
2. Fyll ut feltene og velg "Betal" dersom du bare skal betale én regning. Skal du betale flere regninger, velger du "Godkjenn". Da legger du betalingene til godkjenning før du signerer for alle betalingene samlet.
3. Signer betalingen ved hjelp av BankID på mobil eller selvvalgt PIN-kode. Ved bruk av PIN må du i tillegg bekrefte betalingen med en engangskode du får oppgitt på skjermen. PIN tastes først, deretter engangskoden.
PS: Finner du ikke kontoene til dine barn eller din ektefelle/samboer? Prøv å bytte avtale!
For å bruke nettbanken må du tillate informasjonskapsler i nettleseren, enkelte funksjoner krever også at det tillates åpning av pop-up vinduer.
Nettpost bruker dokumenter i PDF-format, for å lese disse meldingene anbefaler vi Adobe Reader.
Linker til nedlasting av nettleser og programvare
Google Chrome nettleser
Microsoft Internet Explorer nettleser
Mozilla Firefox nettleser
Opera nettleser
Adobe Reader PDF leser
På "Ofte stilte spørsmål" om nettbank finner du mere informasjon om pålogging og bruk av nettbanken.
Hva må jeg gjøre for å bruke mobilbank?
1. Last ned mobilbank fra Appstore eller Google Play.
2. Aktiver mobilbanken. Dette kan du gjøre selv i appen eller i nettbanken.
3. Ha tilgang til trådløst- eller mobilnett.
Må jeg aktivere mobilbanken i nettbank?
Nei, du kan aktivere mobilbanken fra første skjermbilde (velkomstskjermen) når du går inn på appen på mobilen. Den kan også aktiveres i nettbanken.
Trenger jeg BankID på mobil?
Du kan bruke BankID på mobil eller firesifret PIN-kode.
Kan jeg endre PIN-kode?
Man kan endre PIN-kode etter man har aktivert hvis man ikke har valgt "Husk meg". Da vil velkomstskjermen alltid vises før man logger på. Da kan man aktivere på nytt og velge PIN.
En kan også endre ved å velge «bytt bruker» og velge «ok» ved «slett nåværende data» da aktiverer man mobilbanken på ny og kan opprette ny pinkode.
Feilmelding: Hva betyr feilmeldingen jeg har fått?
Vi har laget en oversikt over forskjellige feilmeldinger, hva disse betyr og hva du som kunde bør foreta deg.
Hvordan får jeg opp kontoer jeg disponerer (barn, ektefelle etc)?
Disse ligger under avtaler. Avtaler kan legges til i mobilbanken ved å klikke på "Avtaler" oppe i hjørnet. Velg avtalen du ønsker å aktivere og klikk "Legg til". Kontoene under denne avtalen vil nå være tilgjengelige til å legge til fra startsiden til mobilbanken.
Hva koster det å bruke mobilbank?
Det er gratis å bruke mobilbank, men du må være oppmerksom på at mobiloperatøren tar betalt for surfetid/nedlasting av data. I utlandet vil disse prisene være høyere. Banken kan også ta betalt for enkelte tjenester.
Kan jeg betale til alle med SnapCash?
Foreløpig fungerer SnapCash kun mellom kunder i Eika-banker. Vi regner med at flere norske banker tar løsningen i bruk etter hvert.
Kan man overføre til mobilnummer med SnapCash?
Ja, du kan også gå rett i adresseboken for å finne kontakten. For å kunne betale til et mobilnummer, må mottaker ha registrert sitt mobilnummer og kontonummer i SnapCash.
Jeg mottar ikke pop-up koden for å godkjenne betalinger:
Pop-up koden sendes som en sms. Dersom din telefon er stilt inn at sms kommer gjennom Messenger må denne oppkoblinger kobles fra.
Hva er BankID?
BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Brukes blant annet til innlogging i nettbanken, for levering av selvangivelsen, signering av søknader og avtaler og mer.
Hva er BankID på mobil?
BankID på mobil er en elektronisk identifiserings- og signeringsløsning hvor sikkerhetselementene lagres i mobiltelefonens SIM-kort. Med BankID på mobil kan du enkelt logge deg inn i nettbanken eller betale på nett, uten å måtte bruke kodebrikken.
BankID for ungdom 15-18 år
Det er mulig for ungdom mellom 15-18 år å få Bank ID brikke. For å få BankID må banken ha godkjennelse fra begge vergene, dette kan gjøres ved at begge vergene møter opp i banken sammen med ungdommen. Dersom bare en av vergene har anledning til å være med kan følgende skjema benyttes. Husk å ta med pass på ungdommen og legitimasjon på begge verger.
Er kodebrikken overflødig med BankID på mobil?
Nei, du trenger den fortsatt til:
Hvis du har glemt passordet eller må gjenta aktiveringsprosedyren av ulike årsaker.
Pålogging på Altinn og andre offentlige tjenester hvor BankID støttes
Betaling av regninger i mobilbank-appen vår
Digital signering (f.eks ved signering av lånedokumenter på nett o.l.)
Jeg trenger BankID – hvordan går jeg fram?
Du må være legitimert med pass og fått kodebrikke fra oss. Deretter går du til nettbank-påloggingen, taster inn ditt fødselsnummer og følger prosedyren for å aktivere BankID. Når BankID er aktivert, kan du betale og signere med BankID.
Jeg trenger ny kodebrikke. Hva gjør jeg?
Ring oss på 03290 for å bestille. Brikken blir sendt i posten fra Eika Service Senter.
Kan jeg bruke BankId fra annen bank ved pålogging nettbank?
Dersom du har brikke fra Jæren Sparebank må du bruke denne ved første gangs pålogging.
Feilmelding: Hva betyr feilmeldingen jeg har fått?
Vi har laget en oversikt over forskjellige feilmeldinger, hva disse betyr og hva du som kunde bør foreta deg. Se lenger ned på siden.
Når må jeg få sperret min BankID?
Dersom du har mistanke om at noen har fått kjennskap til ditt BankID-passord, må du enten endre passordet eller ta kontakt med banken umiddelbart. Du må også umiddelbart ta kontakt med banken dersom din kodebrikke er mistet eller stjålet.
Sperre kort?
For å sperre kort ringer du 03850.
Fra utlandet; + 47 915 03850
Tjenesten er tilgjengelig 24 timer i døgnet, hele året.
Hvor bestiller jeg kort?
Vanlig debetkort bestilles via banken, men kredittkort kan du bestille selv i nettbanken og i mobilbanken.
Søk om kredittkort
Jeg har glemt PIN-koden
Du kan hente PIN i nettbank hele døgnet for alle bank- og kredittkortene dine. Logg deg inn i nettbanken. Velg KORT - HENT PIN.
Kortet nærmer seg utløpsdato
Du vil automatisk få tilsendt nytt kort i midten av utløpsmåneden. Kortet ditt er gyldig frem til siste dag i den måneden som står oppgitt på kortet.
Hvordan fungerer kontaktløs betaling?
Med kontaktløs betaling slipper du å taste kode for beløp under kr 200,-. Betalingen gjennomføres ved at man holder kortet tett inntil betalingsterminalen. Første gang du benytter kontaktløs betaling, blir du bedt om stikke inn kortet og taste PIN-kode.
Hvor kan jeg bruke kontaktløs betaling?
Det er stadig flere butikker i Norge og utlandet som aksepterer kontaktløs betaling. Se etter denne logoen på betalingsterminalen:
Er kontaktløs betaling trygt?
Kontaktløs betaling fungerer kun for beløp under 200 kr, og for å ivareta sikkerheten vil du med jevne mellomrom bli bedt om å bekrefte betalingen med chip og PIN-kode. For at en betaling skal gjennomføres, må varen først være slått inn og kortet mindre enn 5 cm fra kortleser. Du risikerer ikke å belaste kortet bare ved å gå forbi en terminal.
Hvor finner jeg CVV2/CVC2-koden?
Når du handler på internett kan du bli spurt om å oppgi CVV2/CVC2 i tillegg til kortnummer og utløpsdato.
Denne koden finner du på baksiden av kortet, og består av de tre siste sifrene i signaturfeltet.
Uten bilde/ legitimasjon
Våre kort kommer nå uten bilde og personlige opplysninger. Vi har valgt dette på grunn av risiko ved tap av kort. All personlig informasjon som kontonummer, navn , personnummer, signatur og bilde kommer på avveie ved tap av kort.
Hvor finner jeg informasjon om mitt MasterCard?
All informasjon om transaksjoner, fakturaer og tilgjengelig kreditt finner du både i din nettbank og mobilbank.
Kan jeg endre kredittgrense på MasterCard
Ja. Du kan selv søke om endret kredittgrense i nettbanken.
Kan jeg endre fakturadato på MasterCard?
Ja. Ta kontakt med Eika Kredittbank på kredittkort@eika.no eller 03850 (tast 3)
Jeg mistenker at kortet mitt er forsøkt misbrukt!
Ta straks kontakt med oss på 03290.
Støtter PC-en min den nye nettbanken?
Den nye nettbanken skal fungere på de aller fleste nye PC-er, men du må sørge for å ha en oppdatert nettleser for å få full tilgang til alle tjenestene. Internet Explorer må være versjon 9 eller nyere.
Fungerer nettbanken på nettbrett?
Nettbanken er ikke tilpasset størrelsen til nettbrett, men siden ny løsning ikke benytter Java, fungerer den like godt på smarttelefoner og nettbrett som på PC og Mac. For mobiltelefon anbefaler vi likevel mobilbanken.
Jeg får ikke bestilt midlertidig BankID-passord på SMS
For å kunne motta passord på SMS, må du være registrert med mobilnummer hos oss. Kontakt banken på 03290, så hjelper vi deg.
Hvordan bestiller jeg ny kodebrikke?
Kontakt oss på 03290, så hjelper vi deg.
Feilmeldinger i nettbanken
«Feil data tastet inn». Mulige årsaker:
Du kan ha tastet feil kode fra kodebrikken. I så fall prøv en gang til.
Du har brukt BankID fra annen bank. For å sjekke dette, klikk på «Velg annen BankID» under engangskodefeltet, og velg korrekt bank.
Dersom kodebrikken er ødelagt, kontakter du banken eller Eika for å bestille ny.
«BID-1439 – kodebrikken er sperret»
Løsning: Kontakt banken for å få åpnet sperren.
«BID-1437 – mismatch mellom kodebrikke hos Eika og Nets».
Løsning: Kontakt Eika Servicesenter på 03850
Hvor finner jeg alle kontoer jeg disponerer (barn, ektefelle etc.)?
Under Mine kontoer får du oversikt over kontoer i avtalen du valgte ved pålogging. Hvis du ønsker å se alle kontoer i alle avtaler, klikker du (fra Mine kontoer-bildet) på de tre strekene til høyre (burgermenyen). Velg så "Kontoer jeg disponerer". Du får så en liste over kontoer fordelt per avtale. Herfra kan du betale fra de kontoene i den avtalen du har valgt. Klikk "Bytt avtale" for å betale fra kontoer i andre avtaler.
Jeg får ikke logget meg inn for å se bedriftens/foreningens kontoer
Dersom du har knyttet en bedrift eller lag/forening til nettbanken må du nå bruke fødselsnummer og personlig BankID for å få tilgang til kontoene, ikke organisasjonsnummer som tidligere. Inne nettbanken vil du finne alle kontoene som du disponerer
Hvordan endrer jeg navn på en konto?
Gå til Innstillinger og Kontooppsett. Her får du en liste over kontoer i inneværende avtale (bruk Bytt avtale øverst for å gå til en annen avtale). Klikk på kontonavn for å endre direkte eller klikk på blyanten ute til høyre for å redigere dette og flere egenskaper ved kontoen.
Hvordan aktivere Betaling til Utland i nettbanken?
Av sikkerhetsmessige grunner stenges utenlandsbetaling ved inaktivitet over en lengre periode. For å åpne opp igjen, ta kontakt med kundeservice på 03290 eller e-post kundesenteret@jaerensparebank.no
Utenlandsbetaling viser ikke i forfallsregister, hvorfor?
Når du har godkjent en utenlandsbetaling med dagens dato, vil ikke denne vises i forfallsregisteret. Den vil ikke vises på konto før den er kurssatt og bokført konto.
Hvordan oppretter jeg SMS-varsler i nettbanken?
Velg "Innstillinger > Mobil > SMS-varsel. Følg instruksjonene og velg blant følgende varsler:
- Disponibel saldo på valgt dato eller ukedag
- Disponibel saldo over et valgt beløp
- Disponibel saldo under et valgt beløp
- Innbetalinger større enn valgt beløp
- Utbetalinger større enn valgt beløp
- Betalinger til forfall som det ikke er dekning for
Få tilsendt kontoutskriften og andre kundemeldinger i din private postboks i nettbanken.
I tillegg vil du blant annet få følgende meldinger i nettpost:
•Betalingsoversikt - betalingsvarsel AvtaleGiro
•Bokføringsbilag - melding om kreditering av konto
•Melding om ikke utførte oppdrag, dekningskontroll
Alle meldingene som du mottar vil være tilgjengelig for deg via arkivet. Du kan søke opp og skrive ut meldingene hvis du ønsker det.
Under Menypunktet "Post" finner du "Nettpost". Her vil du finne alle kontoutskrifter og bilag etterhvert som de produseres.
Dersom du ønsker å skrive ut flere bilag på en gang kan du krysse av i boksen foran bilagene du ønsker og trykke på "Samleutskrift", se skjermbildet under:
Under «arkiv» i nettposten kan du i tillegg søke på kontonummer, meldingstype og periode. Her kan du også velge hvilke dokumenter du eventuelt ønsker samleutskrift på.
Hvordan betaler jeg flere regninger på en gang?
Gå til Betalinger og så Betale. Fyll inn feltene som ved en vanlig betaling og velg "Legg til godkjenning". Dette repeterer du for hver betaling du skal legge inn. Når betalingene ligger klare, går du til "Betalinger" og så "Godkjenn betalinger". Sørg for at relevante betalinger er markert i listen nederst. I "Neste handling for de markerte betalinger" velger du "Godkjenn og gjennomfør betalinger og avtaler". Signer med BankID og følg nøye med i oversiktsbildet til slutt. Avviste betalinger er merket med X foran.
Hvorfor er ikke en avvist betaling under oversikten 'Avviste betalinger'?
Ved avvist betaling med forfall i dag, får du beskjed om avvisning umiddelbart. Kun avviste betalinger med forfall etter dagens dato vil legge seg under "Avviste betalinger".
Hva er eFaktura?
eFaktura er en ferdig utfylt faktura som blir sendt til nettbanken. eFaktura følger personnummeret, så hvis du bruker flere nettbanker vil du få opp denne avtalen i samtlige nettbanker. Det er viktig at eFaktura-kravet kun legges til godkjenning der den skal betales. Sletter du et eFaktura-krav eller en eFaktura-avtale i sin helhet, vil detteslettes fra alle nettbanker.
Hvordan opprettes en eFaktura-avtale?
eFaktura-avtale kan meldes inn på to måter:
1) Automatisk etter betaling
Etter en utført betaling til mottaker som tilbyr eFaktura, får du opp forslag om å inngå eFaktura-avtale. Trykk på eFaktura, og avtalen inngås.
2) Inngå ny avtale manuelt
Du trenger kontonummer og eFaktura-referanse til mottaker. Mottaker søker du opp i listen som vist under. Gå til "Betalinger" > "Betalingsavtaler" og så velg "eFaktura" i toppmenyen. Under avtale-listen finner du valget "Inngå ny eFaktura avtale".
Hvor finner jeg eFaktura-krav til betaling?
Når faktura sendes ut, vil denne dukke opp som et krav i "Betalinger" > "eFaktura". Klikk her for eksempel på krav-oversikt.
Hvor finner jeg fakturagrunnlag på eFaktura før jeg betaler?
I listen over eFaktura-krav (se forrige punkt), vil hver linje med krav ha menyknapp (tre prikker) ute til høyre. Klikk på denne og velg fakturagrunnlag. Klikk for eksempel-skjermbilde.
Fakturagrunnlaget åpnes i nytt vindu. Dersom du ikke får opp dette kan det skyldes at du må fjerne såkalt popup-blokkering eller midlertidige filer på dataen. Både pop up blokkering og midlertidige filer fjerner du som oftest i innstillingene til nettleseren.
Jeg får ikke betalt efaktura
eFaktura og konto som forsøkes belastet må være registrert på samme bruker/personnummer. Evt kontakt banken på 03290.
Kombinert eFaktura og Avtalegiro
Noen utstedere tilbyr sine kunder en kombinasjon av eFaktura og AvtaleGiro. Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen, da faktura automatisk betales på forfallsdato med AvtaleGiro og pengene trekkes på konto. For eFakturaen får du i slike tilfeller kun fakturagrunnlag i eFaktura-kravene.
Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger. Hos enkelte leverandører må denne kombinasjonen settes opp for å slippe fakturagebyr.
Hvordan betaler jeg en eFaktura?
I listen over eFaktura-krav, klikk på de tre prikkene ute til høyre og velg "Betal". Klikk for eksempel-skjermbilde.
Fra betalingsbildet er kontonummer og KID fastsatt, de øvrige feltene kan endres (f.eks dato og beløp), klikk for eksempel-skjermbilde. Husk at "Legg til godkjenning" ikke sørger for belastning av fakturaen, men legger den i en kø som du må godkjenne. For å gjennomføre en godkjent faktura, gå til "Betalinger" > "Godkjenne betalinger".
Merk at du kun har anledning til å belaste kontoer som tilhører avtalen du står i. Hvis du skal belaste en eFaktura fra en konto i en annen avtale, må du flytte eFaktura-avtalen over til avtalen som ønsket belastningskonto er tilknyttet. Se egen veiledning i neste punkt.
Hvor finner jeg fakturagrunnlaget på en betalt eFaktura?
Når eFaktura-kravet er lagt til betaling, vil ikke fakturagrunnlaget være tilgjengelig fra listen over krav. Da må du klikke deg inn til eFaktura-arkivet. I hovedmenyen til nettbanken, klikk på "Betalinger" > "eFaktura" og så velger du "Arkiv" på toppen av siden (klikk for skjermbilde som beskriver stien). Her ligger krav som er lagt til godkjenning. Klikk på ark-ikonet ute til høyre for aktuell betaling vil gi fakturagrunnlaget i egen popup:
Hvordan sletter jeg en eFaktura-avtale?
Klikk deg til "Betalinger" > "Betalingsavtaler" og så velg "eFaktura" i toppmenyen. Du vil så få listet ut alle eFaktura-avtaler du abonnerer på. Klikk på forstørrelsesglasset til aktuell avtale og klikk så "Slett avtale"-knappen nederst på siden. Bekreft med BankID.
Forsvinner eFaktura-kravet hvis jeg sletter avtalen?
Nei, hvis du har fått et krav fra eFaktura-avtalen, vil dette bli stående i krav-listen selv om du sletter selve avtalen. Det samme gjelder en betaling lagt til forfall.
Med AvtaleGiro slipper du å tenke på de faste regningene som telefon, strøm, offentlige avgifter og husleie. Banken ordner betalingen for deg. Regningene blir betalt til rett tid, uten at du mister kontrollen over din konto.
Tjenesten er den enkleste og mest problemfrie måten å betale regninger på. Du slipper å huske på forfallsdato, men du blir varslet før forfall om hvilke beløp som skal trekkes og når dette skjer. Det eneste du behøver å passe på, er at det er penger på kontoen.
Det kreves at du har inngått en AvtaleGiroavtale (betaleravtale) med banken. Senere kan du avtale med banken om faste betalingsoppdrag til ønskede betalingsmottakere.
AvtaleGiro blir brukt av betalingsmottakere som sender ut gjentakende regninger, som Telenor, kraftverk, kommuner, barnehager, aviser og borettslag.
AvtaleGiro er automatisk betaling av regninger. Du slipper å huske på forfallsdatoer og unngår purringer. Du har full oversikt og kontroll på din konto. Du kan se regninger til forfall i Nettbanken og APP.
Tilbud i nettbanken
Du vil automatisk bli spurt om du ønsker AvtaleGiro når du betaler en regning i Nettbank til en mottaker som tilbyr dette. Du kan da opprette avtalen der og da, og litt avhengig av hyppighet vil neste betaling gå automatisk som AvtaleGiro. Dette vil du få varsel om minimum 7 dager i forkant, enten via kontoutskriften (måneden før forfall) eller direkte fra betalingsmottaker.
På bedrifters nettside
Flere av bedriftene som tilbyr betaling med AvtaleGiro har tilrettelagt for at du skal kunne opprette AvtaleGiro på deres egne nettsider. Gå inn på nettsiden, finn frem til AvtaleGiro og opprett avtale med BankID.
Du kan opprette eFaktura i nettbanken. Alle betalinger gjennomført i nettbanken til aktører som tilbyr eFaktura fanges opp av systemet. Du vil ved betaling av disse motta et spørsmål når du betaler/signerer om du ønsker å opprette eFaktura. Du kan også opprette avtale i nettbanken din – da må du huske å ha klart eFakturareferansen til aktøren du skal inngå avtale med. Referansen finner du på en giro eller du kan kontakte aktøren dirkete for å få referansen. Du kan ikke opprette eFaktura i Mobilbanken – kun gjennomføre betaling av eFakturakrav.
Slik gjør du:
1. Logg inn i nettbanken.
2. Velg Betalinger i venstremeny.
3. Klikk inn på eFaktura.
4. Velg eFaktura i toppmeny.
Deretter trykker du på burgermeny (tre streker) til høyre på skjermen, og velger Opprett ny.
Her finner du en liste over alle som tilbyr eFaktura. Du kan bla i listen eller søke opp den du skal inngå avtale med. Når du har ønsket eFaktura tilbyder, velger du inngå avtale og legger inn opplysningene. Til slutt må eFaktura - avtalen godkjennes med BankID.
Automatisk e-Faktura
Opprettelse av Automatisk eFaktura er tilgjengelig i både nett- og mobilbank. Det åpner opp for at de som har betalingskrav til deg kan sende kravet direkte til nett- og mobilbank. Da slipper man å inngå en og en avtale og godkjenner fortsatt fakturaene før de betales.
Kombinert eFaktura og Avtalegiro
Noen utstedere tilbyr sine kunder en kombinasjon av eFaktura og AvtaleGiro. Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen. Fakturaen vil automatisk bli betales på forfallsdato med AvtaleGiro og pengene trekkes på konto. For eFakturaen får du i slike tilfeller kun fakturagrunnlag i eFaktura-kravene.
Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger. Hos enkelte leverandører må denne kombinasjonen settes opp for å slippe fakturagebyr.
BankID på Mobil kan brukes til innlogging i nettbank, ved betaling på nettet med bankkort og innlogging andre steder hvor BankID kreves. Selv om du aktiverer BankID på Mobil må du beholde kodebrikken din. Kodebrikken må brukes dersom BankID på Mobil feiler eller må aktiveres på nytt.
Slik gjør du:
1. Logg inn i nettbanken.
2. Velg Innstillinger i venstremeny.
3. Klikk inn på BankID på Mobil.
4. Velg Bestill
Deretter følger du anvisning for aktivering.
Dersom du allerede har aktivert BankID på Mobil tidligere får du valget Bestill på nytt – dette må man gjøre dersom BankID på mobil ikke fungerer lengre, du har byttet mobilnummer eller byttet SIM-kort på mobilen.
«BID-1437 – feil kode er tastet inn. Sikre at du har riktig kodebrikke og leser kodebrikken riktig vei.
Trykk på kodebrikken for å få frem ny kode og forsøk igjen. Eventuelt kontakt Eika Servicesenter på 03850."
«BID-1439 – kodebrikken er sperret»
Løsning: ring oss på 03290 eller Eika servicesenter på 03850 for å få åpnet sperren.
Du har ikke aktivert tjenesten BankID på mobil, eller den har blitt slettet/suspendert. Tjenesten kan bli suspendert dersom du har fått nytt SIM-kort eller har tastet koden feil flere ganger.
--> Logg inn i mobilbanken med PIN-kode, eller opprett BankID på mobil i nettbanken.
1. Du har en gammel versjon av nettleseren din. Nye versjoner er både sikrere og mer stabile.
2. Du har dårlig internettforbindelse eller treg pc/mac. Sjekk først at du har nett. Hvis ikke slå av eller trekk ut stømmen på modemet/routeren og start på nytt. Virker nettet som det skal, prøv å starte pc/mac på nytt. Opplever du fortsatt at internett er ustabilt - ta kontakt med din nettleverandør.
3. Sitter du på et jobbnettverk og bruker Internet Explorer 10 eller 11 må https://csfe.bankid.no legges til i trusted sites. Dette gjøres som regel av IT-ansvarlig.
4. Du kan bruke en annen nettleser.
Forsøk først å slette midlertidige internettfiler. Lukk deretter alle vinduer, åpne nettleseren på nytt og forsøk å logge inn.
Hvis dette ikke hjelper, kan det være lurt å restarte modemet eller trådløs ruter.
Har vi tatt kontakt for å få oppdatert informasjon om deg?